مقالات

چگونه موبایل و ابزارهای الکترونیکی را از میکروب و آلودگی پاک کنیم؟

چگونه موبایل و ابزارهای الکترونیکی را از میکروب و آلودگی پاک کنیم؟

در میان ابزارهای الکترونیکی که روزانه افراد با آن سر و کار دارند، گوشی تلفن همراه یکی از کاربردی‌ترین ابزارها محسوب می‌شود. در طول روز ممکن است یک شخص ده‌ها بار تلفن همراه خود را در دست گرفته و از آن استفاده کند. ممکن است پیش از آن، دست خود را به وسایل کار، دستگیره‌های در، میله‌های مترو و اتوبوس و… زده باشد و میکروب‌های باقی‌مانده بر روی سطوح را به بدنه گوشی تلفن همراه خود منتقل کند. این گوشی تلفن همراه در طول روز بارها علاوه بر این که با صورت فرد برخورد دارد، دست‌های او را نیز آلوده می‌کند. این آلودگی‌ها می‌تواند با ورود به دستگاه گوارشی فرد، سلامت او را تهدید کند؛ اما چه راه‌هایی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد؟ در حقیقت چگونه می‌شود ابزارهای الکترونیکی را از میکروب پاک کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با میزان آلودگی گوشی‌های تلفن همراه و روش‌های ضدعفونی آن آشنا کنیم.

میکروب‌ها و آلودگی‌های شایع روی ابزارهای الکترونیکی

پیش از اینکه بدانید چگونه ابزارهای الکترونیکی را از میکروب بزدایید، بهتر است بدانید گوشی موبایل به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و اصلی‌ترین وسایل الکترونیکی، چه میزان آلودگی را به خود جذب می‌کند و تا چه حد می‌تواند برای انسان مضر و خطرناک باشد!

این گوشی تلفن همراه در طول روز بارها علاوه بر این که با صورت فرد برخورد دارد، دست‌های او را نیز آلوده می‌کند.

تحقیقات و مطالعات جدیدی که در سال‌های اخیر انجام شده حاکی از آن است که آلودگی گوشی موبایل ممکن است به‌طور میانگین چیزی حدود هشت برابر بیشتر از یک صندلی توالت فرنگی که در یک سرویس بهداشتی عمومی قرار گرفته است، باشد. شاید فکر کنید که این گزاره یک گزاره غلو شده و غیرواقعی است، اما باید به شما بگوییم که این گزاره، یک حقیقت تلخ و انکار نشدنی است.

در این میان جالب است بدانید که آزمایش‌ها و تحقیقات به شکل رسمی نشان داده است گوشی‌‌های موبایلی که دارای پوشش‌ یا گارد محافظ چرمی هستند، بیشترین باکتری، ویروس، قارچ، انگل و به‌طور کلی میکروب را به خود جذب می‌کند، اما این بدین معنی نیست که گوشی‌های موبایل با طراحی‌های دیگر و بدنه‌ای با جنس دیگر از میکروب‌ها مصون هستند و هیچ آلودگی به خود جذب نمی‌کنند. باید به شما بگوییم که حتی تلفن‌های همراه با پوشش و بدنه‌های دیگر و نیز قادر هستند چیزی بیشتر از شش برابر صندلی‌ توالت فرنگی دستشویی‌های عمومی، میکروب‌ها را به خود جذب کنند.

حال در نظر بگیرید که بسیاری از افراد در منزل، اداره‌‌ها، رستوران‌ها، مراکز عمومی و…، زمانی که می‌خواهند از سرویس بهداشتی استفاده کنند، گوشی موبایل خود را به درون دستشویی برده و از آن استفاده می‌کنند. یقینا این گوشی موبایل بعد از این اتفاق میکروب‌های بیشتری را نیز به خود جذب می‌کند.

یکی از شرکت‌های علمی و تحقیقاتی اروپایی که در زمینه بهداشت و سلامت انسان و محیط زیست فعالیت می‌کند، با کمک ابزارهای پیشرفته‌ای که در اختیار دارد و می‌تواند میکروب‌های زنده و فعال را روی سطوح مختلف به صورت نقاطی روشن نمایان کند، سطح و بدنه تعدادی از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را با سطوح صندلی توالت فرنگی‌ها، از لحاظ انواع میزان آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی مقایسه کرده است.

نتیجه این آزمایش حیرت‌انگیز است! آزمایش‌ها نشان داده است که بر روی سطوح صندلی توالت فرنگی‌ها چیزی بیش از ۲۲۰ نقطه روشن که باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌های مضر در آن کمین کرده بودند، وجود دارد و این در حالی است که تلفن‌های همراهی که به‌وسیله این ابزار اسکن شده است، به‌طور میانگین چیزی حدود ۱۶۰۰ نقطه روشن را بر روی خود نشان داده‌اند. این اتفاق بسیار خطرناک و دلهره‌آور است.

یکی از شرکت‌های علمی و تحقیقاتی اروپایی که در زمینه بهداشت و سلامت انسان و محیط زیست فعالیت می‌کند، با کمک ابزارهای پیشرفته‌ای که در اختیار دارد

یک محقق در زمینه میکروب‌شناسی نیز در دانشگاه آبردین اسکاتلند در این مورد اشاره کرده است که در میان بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌هایی که بر روی سطح و بدنه گوشی تلفن همراه وجود دارند، غالباً باکتری‌های بدن خود صاحب گوشی نیز هست و به همین دلیل با رد و بدل شدن تلفن همراه بین افراد، امکان انتقال بیماری‌های مختلف نیز وجود دارد.

این حقیقت می‌تواند برای بسیاری از انسان‌ها فاجعه‌ آفرین باشد، زیرا گوشی تلفن همراه کاربردی‌ترین وسیله الکترونیکی است که فرد روزانه با آن سر و کار دارد و نشستن این حجم از ویروس و باکتری، سلامتی فرد را به شکل واضحی به خطر می‌اندازد. این جا است که مسئله «چگونه ابزارهای الکترونیکی را از میکروب پاک کنیم؟» مطرح می‌شود.

آیا از آلودگی‌های موجود بر روی گوشی همراه باید ترسید یا خیر!؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در سال ۲۰۱۸ میلادی، متخصصان بیولوژیست یک دانشکده طب گرمسیری و بهداشت در شهر لندن متوجه شدند که به‌طور میانگین از میان هر شش دستگاه گوشی موبایل، یکی از آن‌ها آلوده به باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌های مدفوع انسان یا حیوانات خانگی است.

از جمله این باکتری‌ها می‌تواند به «ای.کولای» اشاره کرد که قادر است منجر به مسمومیت‌های شدید غذایی و تخریب و از بین بردن باکتری‌های مفید معده انسان بشود. این اتفاق یقینا پاسخ مناسبی است برای سوال چرا باید ابزارهای الکترونیکی را از میکروب بزداییم.

علاوه بر این، چند سال پیش از این آزمایش، یعنی در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز یک سازمان بهداشتی نظارتی تلفن همراه، ۳۰ نفر از افراد مختلف را به شکل تصادفی و رندوم بررسی کرد و به این نتیجه رسید که میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌های موجود بر روی این تلفن‌های همراه بیش از اندازه نرمال است و این مقدار از آلودگی بر روی گوشی همراه، قابلیت این را دارد که استفاده‌کنندگان از گوشی موبایل را در خطر مبتلا شدن به بیماری‌های جدید گوارشی و معده قرار دهد.

همچنین در آخرین تحقیقات و مطالعات صورت‌گرفته با بررسی ۵۰ تلفن همراه مشخص شده است که یک تلفن‌ همراه مخصوصاً با پوشش و بدنه چرمی که به عنوان کیف پول هم عموما مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشترین میزان میکروب و باکتری‌های ثبت‌شده را دارد؛

یعنی چیزی در حدود ۱۷ برابر باکتری‌ها و میکروب‌های یک صندلی توالت فرنگی در یک سرویس بهداشتی عمومی! این رقم به‌طور میانگین در تلفن‌های همراهی که دارای بدنه پلاستیکی هستند، به حدود ۶ برابر میکروب‌های نشسته بر سطح صندلی توالت‌ فرنگی‌ها می‌رسد که باز هم نمی‌توان گفت که این گوشی‌ها در مقابل گوشی‌های موبایل چرمی تمیزتر هستند، زیرا همین میزان میکروب هم می‌تواند انسان را مبتلا به بیماری‌ها بسیار سخت و طاقت‌فرسا کند.

با این اوصاف کارشناسان و محققان اعتقاد دارند که عمده آلودگی تلفن‌های همراه به این دلیل است که صاحبان این گوشی‌ها از موبایل خود در توالت نیز استفاده می‌کنند و آن را در معرض برخورد با میکروب‌ها و باکتری‌های نشسته بر سطوح روشویی، دستگیره در، شیرهای آب، سیفون و… قرار می‌دهند.

با این اوصاف کارشناسان و محققان اعتقاد دارند که عمده آلودگی تلفن‌های همراه به این دلیل است که صاحبان این گوشی‌ها از موبایل خود در توالت نیز استفاده می‌کنند

در تایید این ادعا می‌توان گفت که بر اساس آخرین بررسی‌های صورت‌ گرفته توسط یک شرکت علمی و تحقیقاتی آلمانی در زمینه بهداشت و سلامت که روی ۲۰۰۰ نفر انجام شد، ۴۰ درصد از میان این ۲۰۰۰ نفر اقرار کرده‌ بودند که در محیط کار تلفن همراه خود را به داخل توالت می‌برند؛ اما فقط ۲۰ درصد از این افراد گوشی موبایل خود را بعد از خارج شدن از توالت با مواد ضدعفونی‌کننده مختلف، مانند الکل و دستمال مرطوب تمیز می‌کنند.

به نظر شما آیا با وجود این همه باکتری و میکروب روی بدنه گوشی موبایل، استفاده از دستمال مرطوب و الکل می‌تواند این آلودگی‌ها را از بین ببرد و خطرات موجودی که می‌تواند تهدیدکننده سلامت انسان باشد را خنثی کند؟ در واقع، پاسخ سوال چگونه ابزارهای الکترونیکی را از میکروب پاک کنیم، استفاده از الکل و دستمال مرطوب است؟ قطعا اینگونه نیست. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا روش موثر ضدعفونی ابزارهای الکترونیکی را برایتان شرح دهیم.

چگونه ابزارهای الکترونیکی را از میکروب بزداییم؟

  • ضدعفونی گوشی موبایل با استفاده از پارچه میکروفایبر
  • ضدعفونی گوشی موبایل با استفاده از دستمال مرطوب
  • ضدعفونی گوشی موبایل با استفاده از دستمال و الکل ضدعفونی
  • ضدعفونی گوشی موبایل با استفاده از دستمال کلرو کس
  • ضدعفونی گوشی موبایل با استفاده از آب و صابون
  • ضدعفونی گوشی موبایل با استفاده از سرکه سفید و آب
  • ضدعفونی گوشی موبایل با استفاده از تکنولوژی اشعه UV

تمرکز ویژه روی کاربرد اشعه UV‌ در رفع ابزارهای الکترونیکی از میکروب

در میان تمام این روش‌های بیان‌شده، شاید مناسب‌ترین، کاربردی‌ترین و منطقی‌ترین روش ممکن جهت ضدعفونی گوشی تلفن همراه، استفاده از اشعه فرابنفش و تکنولوژی‌های برخاسته از آن باشد. اشعه فرابنفش توان و قدرت بسیار زیادی در از بین بردن و غیرفعال کردن مکانیسم باکتری‌ها، میکروب‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و دیگر عناصر بیماری‌زا و تهدیدکننده سلامت انسان داشته و می‌تواند در کمترین زمان ممکن و با ساده‌ترین عملکرد، بیشترین اثر را بگذارد.

شما برای اینکه بتوانید ریسک ابتلا به بیماری‌هایی که از میکروب‌های موجود بر روی بدنه گوشی منتقل می‌شود را کاهش دهید، باید از تکنولوژی اشعه UV استفاده کنید. در سال‌های اخیر در سرتاسر جهان، بسیاری از این دستگاه‌ها تحت عنوان یو وی باکس تولید شده‌ است که می‌تواند در مصارف خانگی مانند ضدعفونی کردن ابزارهای الکترونیکی کارگشا باشد.

با بهره‌گیری از یو وی باکس‌ها، شما می‌توانید اشیایی مانند کنترل تلویزیون، ریموت، سوئیچ، دسته کنسول‌های بازی مانند پلی‌ استیشن، اسباب‌بازی کودک و مهم‌تر از همه، گوشی موبایل و تبلت خود را که در معرض آلودگی‌های محیطی بی‌شماری قرار داشته است، به‌طور کامل پاکسازی و ضدعفونی نمایید.

یقینا ضدعفونی بسیاری از این وسایل، خصوصا گوشی موبایل که پیش از این در مورد آلودگی‌های آن صحبت کردیم، با الکل، آب، صابون و دیگر ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی ممکن است خسارات و زیان‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد و توصیه می‌کنیم که به جای آن‌ها از این روش‌های جدید و کارآمدتر استفاده نمایید. برای این کار تنها کافی است که گوشی تلفن همراه خود را درون دستگاه قرار داده و آن را روشن کنید. خواهید دید که دستگاه می‌تواند تنها در چند دقیقه گوشی تلفن همراه شما را پاکسازی کرده و در تمیز‌ترین حالت ممکن به شما تحویل دهد.

با الکل، آب، صابون و دیگر ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی ممکن است خسارات و زیان‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد

در این مطلب شما به کامل‌ترین شکل ممکن با آلودگی‌هایی که روی بدنه گوشی تلفن همراه می‌نشیند و سلامت انسان را تهدید می‌کند، آشنا شدید. در ادامه متوجه شدید چگونه می‌شود ابزارهای الکترونیکی را از میکروب پاک کرد و بهترین روش در راستای این امر چیست.

چیزی که مهم است، اینکه شما باید مراقب باشید تا مبتلا به بیماری‌های روده و معده که از آلودگی‌های گوشی موبایل به شما منتقل می‌شود، نگردید. بهترین اقدام در جهت حصول این مقصود این است که حداقل روزی یک مرتبه تلفن همراه خود را با استفاده از دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده بر پایه نور UV ضدعفونی کنید. امیدواریم توانسته باشیم شما را در این زمینه یاری کنیم.

منبع +++

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *